SAAT/GÜN |
1. GÜN |
10:00 -11:45 |
DERS ADI: Açılış, Tanışma, Proje Süreci Hakkında Bilgilendirme Müzede Edebiyat Eğitimi ve Edebiyat Müzeleri |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç. Dr. Ferah Burgul Adıgüzel |
|
DERS KONUSU: Etkinliğin Amacı, Kapsamı, Müzede Edebiyat Eğitimi ile İlgili Temel Kavramlar |
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bu derste; edebiyat ve müze kavramlarının ortak noktaları, Uluslararası Müzeler Konseyi (ICOM) tarafından belirlenen müze sınıflaması kapsamında Uluslararası Edebiyat ve Besteci Müzeleri Konseyi (International Committee for Literary and Composers’ Museums (ICLCM)) sınıflandırmaları, edebiyat müzelerinin tarihsel gelişimi ve türleri, edebî temsillerin mekânda karşılığı incelenecektir. Bu doğrultuda edebiyatın tarihsel, kültürel ve mekânsal bağlamda öğretimini zenginleştirmek amacıyla, edebiyat müzelerinin birer öğrenme ortamı olarak nasıl ele alındığı işlenir. Bu derste, yazar evleri, somut olmayan kültürel miras müzeleri, genel edebiyat müzeleri, edebiyat müze kütüphaneleri gibi Türkiye’de bulunan edebiyat müzeleri üzerinden yazınsal belleğin nasıl inşa edildiği, temsil edildiği ve eğitsel amaçlarla nasıl kullanılabileceği örneklenir. Öğrenciler; edebî metinlerin üretildiği fiziksel mekânların, yazar biyografilerinin ve dönemsel bağlamların, edebiyat öğretiminde nasıl pedagojik fırsatlara dönüştürülebileceğini teorik ve uygulamalı etkinliklerle ve örnek müzelerden vaka incelemeleri ile deneyimleyecekler. |
|
13:00 -14:45 |
DERS ADI: Türk Dili ve Edebiyatı Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Prof.Dr.Nihal Çalışkan |
|
DERS KONUSU: Türk Dili ve Edebiyatı Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar ve Örnek Uygulamalar |
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bu ders, edebiyat öğretimini güncel pedagojik yaklaşımlar çerçevesinde yeniden değerlendirmeyi amaçlar. Derste yapılandırmacı öğrenme, çoklu okuryazarlık, eleştirel pedagojik yaklaşım, disiplinlerarası öğretim ve müze temelli eğitim gibi çağdaş yöntemlerin Türk dili ve edebiyatı öğretiminde nasıl uygulanabileceği kuramsal ve uygulamalı örneklerle ele alınır. Öğrencilere, edebî metinleri yaşamla ilişkilendirme, estetik algıyı geliştirme, bireysel ve toplumsal farkındalık oluşturma gibi hedeflere ulaşmada çağdaş yaklaşım ve tekniklerin katkısını deneyimler. Ayrıca, güncel öğretim programları ve literatür doğrultusunda, yenilikçi eğitim tasarımlarının nasıl geliştirileceği ve sahaya aktarılabileceği de dersin temel odak noktalarındandır.
|
|
15:00 -16:45 |
DERS ADI: Maddi Kültür Unsurları ve Yerel Müzeler |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Prof.Dr.Özkul Çobanoğlu |
|
DERS KONUSU: Maddi Kültür Unsurlarının Edebiyat Eğitiminde Kullanımı ve Örnek Uygulamalar |
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bu ders, edebî anlatıların yerel kültürel bağlamlarla ilişkilendirilmesini merkeze alarak, somut kültürel ögelerin edebiyat eğitiminde nasıl kullanılabileceğine odaklanır. Bu derste katılımcılar, yerel müzelerde sergilenen objeler, gündelik yaşam araçları, geleneksel sanat ürünleri ve mekânsal düzenlemeler gibi maddi kültür unsurlarının, edebî metin çözümleme ve yaratıcı yazma süreçlerinde nasıl birer tetikleyici unsur olarak işlev görebileceğini deneyimleyerek öğrenir. Ders kapsamında, edebî anlatıların geçtiği dönemlere ait yerel objelerin edebiyat öğretiminde bağlam oluşturma, kültürel aktarımı destekleme ve estetik duyarlılığı artırma amacıyla nasıl pedagojik araçlara dönüştürülebileceği uygulamalı etkinliklerle tartışılır.
|
|
SAAT/GÜN |
2. GÜN |
09:00 -10:45 |
DERS ADI: Müze Temelli Etkinlik Tasarlama |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ:Dr.Öğr.Üy. Eda Nur Karakuş Aktan |
|
DERS KONUSU: Müze Temelli Etkinlik Tasarlama İlkeleri ve Örnek Etkinlikler |
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bu ders, edebiyat öğretiminde müze mekânlarını etkin birer öğrenme ortamına dönüştürebilecek yaratıcı, disiplinlerarası ve öğrenci merkezli etkinliklerin tasarlanmasına odaklanır. Bu ders kapsamında katılımcılar, edebî metinlerin temalarıyla ilişkili müze nesneleri, yazar biyografileri, mekân düzenlemeleri ve sergi kurguları üzerinden özgün öğretim etkinlikleri geliştirme sürecini deneyimler. Özellikle yaratıcı drama, yapılandırılmış gezi, yaratıcı yazma, görsel okuma ve hikâyeleştirme teknikleriyle zenginleştirilmiş uygulamalar, edebiyat öğretiminin duyusal, düşünsel ve duygusal boyutlarını bir araya getiren tasarımlar ortaya koymaya yöneliktir. Dersin sonunda katılımcıların, müzeyi bir ders materyaline dönüştürebilme, öğrenme hedefleriyle uyumlu etkinlik senaryoları oluşturabilme ve bu senaryoları uygulamaya aktarabilme yeterliklerini kazanmaları hedeflenmektedir.
|
|
11:00 -12:45 |
DERS ADI: Müze Pedagojisi ve Müzede Öğrenme |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç.Dr.Ceren Güneröz |
|
DERS KONUSU: Müzede Öğrenme Süreçleri ve Edebiyat Eğitimine Aktarımı |
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bu ders, müze mekânlarının eğitsel potansiyelini merkeze alarak, edebiyat öğretiminde kullanılabilecek çağdaş müze pedagojisi yaklaşımlarını kuramsal ve uygulamalı boyutlarıyla ele alır. Bu derste katılımcılar; katılımcı öğrenme, deneyimsel öğrenme, çoklu duyusal etkileşim, yerinde öğrenme ve bağlam temelli öğretim gibi ilkeler çerçevesinde, müzelerin yalnızca bilgi aktaran kurumlar değil, aynı zamanda bireyin estetik, kültürel ve eleştirel düşünme becerilerini geliştiren aktif öğrenme ortamları olduğunu keşfeder. Edebiyat müzelerinde gerçekleşen öğrenme süreçlerinin nasıl planlanacağı, öğrenme hedeflerinin nasıl belirleneceği ve bu süreçlerin öğrenci merkezli hale nasıl getirileceği örnekler üzerinden tartışılır.
|
|
14:00 -15:45 |
DERS ADI: Müze Eğitiminde Kullanılan Yöntem ve Teknikler |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Bil.Uzm. Gizem Sivrikaya |
|
DERS KONUSU: Müze Eğitiminde Kullanılan Yöntem ve Tekniklere ilişkin Örnek Uygulamalar |
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bu ders, müzeleri edebiyat öğretiminde çok duyulu, katılımcı ve yaratıcı öğrenme ortamlarına dönüştürmeye yönelik çağdaş öğretim yaklaşımlarını tanıtmayı ve uygulamalı olarak deneyimletmeyi amaçlar. Bu bağlamda ders, müzede anlatım tekniklerinden başlayarak, ziyaretçiyi pasif izleyiciden aktif katılımcıya dönüştüren deneyimsel öğrenme, yaratıcı drama, müze turu tasarımı, oyunlaştırma ve keşfet–sorgula–yansıt modeli gibi yöntemler çerçevesinde yapılandırılır. Katılımcılar, edebi içeriklerle ilişkilendirilebilecek nesne ve mekânları merkez alan uygulamalar geliştirerek müze mekânını anlam üretim alanı olarak değerlendirmeyi öğrenir. Bu dersin sonunda öğretmen adayları, müze bağlamında hem disiplinlerarası hem de estetik duyarlılığı besleyen etkinlik tasarımları gerçekleştirme konusunda kuramsal bilgi ve uygulama deneyimi kazanırlar.
|
|
16:00 -17:45 |
DERS ADI: Müzede Yaratıcı Drama |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Dr.Öğr.Üy. Gökhan Karaosmanoğlu |
|
DERS KONUSU: Müzede Yaratıcı Drama ve Örnek Uygulamalar |
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bu derste, edebiyatla ilişkilendirilebilecek her türlü müze mekânında rol oynama, canlandırma, doğaçlama, heykel, pandomim gibi yaratıcı drama teknikleriyle öğrenme süreçlerinin nasıl yapılandırılacağı uygulamalı olarak ele alınır. Katılımcılar; müzede geçen bir edebi sahneyi canlandırma, bir nesneden yola çıkarak karakter oluşturma, bir yazarın hayatından kesitleri sahneleme ya da sessiz bir sergi alanında duygulara dayalı hareket dizileri oluşturma gibi etkinliklerle hem bireysel hem grup içi yaratıcı süreci deneyimler. Ders, özellikle müzede anlatım, oyunlaştırma ve deneyimsel öğrenme ile katılımcıların mekânı anlamlandıran, metni somutlaştıran ve öğrenmeyi kalıcı hale getiren yaratıcı drama etkinlikleri geliştirmesini hedefler. |
|
SAAT/GÜN |
3. GÜN |
09:00 12:00 |
DERS ADI: Uygulamalı Alan Çalışması (Ulucanlar Müzesi) |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç. Dr. Ferah Burgul Adıgüzel |
|
DERS KONUSU:Ulucanlar Cezaevi Müzesinde Edebiyat Eğitimi Uygulaması “Ulucanlar Cezaevi’nde Edebî Tanıklıklar” |
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bu ders, katılımcıların edebiyat ile toplumsal tarih ve mekân arasında çok katmanlı bağlar kurmalarını amaçlayan uygulamalı bir öğrenme etkinliğidir. Katılımcılar, Ulucanlar Cezaevi Müzesi’ni yerinde ziyaret ederek burada tutuklu kalan edebiyatçılar (Nazım Hikmet, Ahmed Arif, Attila İlhan, Necip Fazıl, Fakir Baykurt vb.) aracılığıyla edebiyatın tarihsel ve ideolojik bağlamla ilişkisini keşfederler. Mahkûmiyet süreçleri, dönemin siyasal atmosferi ve edebi üretimle ilişkili olarak analiz edilir. Müze içindeki özel eşyalar, koğuşlar, mektuplar ve hücreler üzerinden geçmişle bugün arasında duygusal ve düşünsel bağlar kurulması hedeflenir. Bu ders, edebi metinlerin yaşanmış mekânlarla ilişkilendirilerek nasıl anlam derinliği kazandığını göstermek ve katılımcıların edebi belleği tarihsel-toplumsal bir düzlemde tartışmalarını sağlamak üzere yapılandırılmıştır. |
|
13:00 -17:00 |
DERS ADI: Uygulamalı Alan Çalışması (Ulucanlar Müzesi) |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Dr.Öğr.Üy. Gökhan Karaosmanoğlu |
|
DERS KONUSU:Ulucanlar Cezaevi Müzesinde Edebiyat Eğitimi Uygulaması “Yaratıcı Anlatılarla Müze Mekânında Edebiyat Eğitimi” |
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bu ders, katılımcıların müze mekânını yaratıcı bir anlatı ve öğrenme alanına dönüştürerek edebiyat öğretimine yönelik empati temelli ve bellek odaklı yaklaşımlar geliştirmelerini amaçlar. Ulucanlar Cezaevi Müzesi’nde yapılan saha ziyareti sonrası, yaratıcı drama teknikleri (rol oynama, iç konuşma, doğaçlama vb.) ve yaratıcı yazma uygulamaları (şiir, mektup, betimleme) aracılığıyla katılımcılar, mekânsal deneyimlerini özgün anlatılara dönüştürürler. Bu süreçte estetik duyarlılıkları güçlendirilirken, edebi öğrenme ortamlarına ilişkin pedagojik tasarım becerileri de geliştirilir. Katılımcılar; edebiyat, mekân, tarih ve insan temaları çerçevesinde, geçmişin izinden yola çıkarak bugünün öğrencilerine yönelik anlamlı ve etkili öğrenme deneyimleri planlamayı öğrenirler.
|
|
SAAT/GÜN |
4. GÜN |
09:00 12:00 |
DERS ADI: Uygulamalı Alan Çalışması (Mehmet Akif Yazar Müzesi) |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Bil.Uzm. Gizem Sivrikaya |
|
DERS KONUSU: Mehmet Akif Ersoy Yazar Müzesinde Edebiyat Eğitimi Uygulaması |
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bu derste, katılımcıların Mehmet Akif Ersoy Yazar Müzesinde (Taceddin Dergâhı) gerçekleştirilecek edebiyat eğitimi etkinlikleri yoluyla hem edebi hem tarihsel bilinci derinleştirmelerini amaçlamaktadır. Katılımcılar bu derste, İstiklal Marşı’nın yazıldığı bu anlamlı mekânda, Mehmet Akif Ersoy’un Ankara’ya geliş gerekçesini, dönemin toplumsal ve siyasal koşullarını ve İstiklal Marşı’nın kaleme alınma sürecindeki düşünsel iklimi doğrudan gözlemleme ve çözümleme fırsatı bulurlar. Müzede yer alan belgeler, eşyalar ve sembolik mekân düzeni aracılığıyla Mehmet Akif’in Millî Mücadele sürecindeki etkisini, vaazları ve yazıları üzerinden tartışan katılımcılar, yaratıcı drama teknikleri (rol oynama, donuk imge) ve yaratıcı yazma çalışmaları ile mekânda estetik ve duygusal bir öğrenme deneyimi yaşarlar. Bu uygulamalar aracılığıyla edebiyat ile müze arasındaki bağ güçlendirilirken, öğrencilerin millî tarih, bireysel sorumluluk ve edebi temsil arasındaki ilişkiyi sorgulayan bir bakış açısı geliştirmeleri sağlanır. Ders, hem edebiyat eğitimine hem de kültürel mirasla bütünleşik öğrenmeye yönelik bütüncül ve anlamlı bir katkı sunar. |
|
13:00 -17:00 |
DERS ADI: Uygulamalı Alan Çalışması (Anadolu Medeniyetleri Müzesi) |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç.Dr.Ceren Güneröz |
|
DERS KONUSU: Anadolu Medeniyetleri Müzesinde Edebiyat Eğitimi Uygulaması |
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bu uygulama, katılımcıların tarihsel bir kült objeyi edebiyat, mitoloji ve yaratıcı drama perspektifinden değerlendirerek çok yönlü bir öğrenme deneyimi yaşamalarını amaçlayan disiplinlerarası bir uygulamadır. Dersin odak noktası olan Ana Tanrıça Heykeli, kadim inanç sistemlerini, bereket kültünü ve dişil yaratıcı gücü temsil eden bir figür olarak hem estetik hem simgesel açılardan ele alınır. Katılımcılar, bu figürü mitolojik bağlamda çözümleyerek sözlü, yazılı ve bedensel anlatım yollarıyla özgün ifadeler üretirler. Drama teknikleri (heykel, iç ses, rol alma, doğaçlama) aracılığıyla hem bireysel hem grup temelli canlandırmalar yaparak müze nesnesini bir anlatı kaynağına dönüştürürler. Atölye sürecinde katılımcılar, dramatik sahneler, yaratıcı yazılar ve performansa dayalı etkinlikler yoluyla hem empati hem de estetik duyarlılık geliştirir. Böylece müze, sadece tarihsel bilgi sunan bir mekân değil, aynı zamanda edebi hayal gücünü tetikleyen ve yaratıcı öğrenmeyi destekleyen yaşayan bir öğrenme alanına dönüşür. Bu ders, grup içi iş birliğini, ifade özgürlüğünü ve anlatı kurma becerilerini güçlendirmeye yönelik olarak yapılandırılmıştır.
|
|
SAAT/GÜN |
5. GÜN |
09:00 -12:00 |
DERS ADI: Müze Temelli Ders Planı ve Video Sunum Hazırlama |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Prof.Dr.Nihal Çalışkan |
|
DERS KONUSU: Müzede Edebiyat Eğitimi Ders Planı ve Sunumu Hazırlama |
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bu ders, öğretmen adaylarının edebiyat öğretimini müze mekânına taşıyan, yapılandırılmış ve hedef odaklı öğretim planları geliştirmelerini amaçlayan uygulamalı bir çalışmadır. Bu derste katılımcılar, iki kişilik gruplar hâlinde çalışarak, mentor öğretim elemanı rehberliğinde, Türk Dili ve Edebiyatı öğretim programında yer alan kazanımlar doğrultusunda müze temelli bir ders planı oluştururlar. Süreç boyunca, belirlenen bir yazar müzesi veya tematik edebiyat müzesi ile ilişkilendirilen bir edebi tür, dönem ya da metin üzerinden amaç, kazanım, yöntem-teknik, araç-gereç, süreç ve değerlendirme boyutlarını içeren özgün ve uygulanabilir planlar geliştirilir. Dersin sonunda katılımcıların, hazırladıkları ders planlarını seçtikleri müze mekânında nasıl uygulayacaklarını gösteren kısa bir video çekimi yapmaları ve bu videoyla desteklenmiş bir uygulama sunumu hazırlamaları beklenmektedir. Bu sayede katılımcılar, hem öğretim tasarımı hem de müze bağlamında öğretim uygulamasına yönelik bütüncül bir deneyim kazanarak, edebi içeriği somut kültürel unsurlarla ilişkilendirme ve yaratıcı öğretim ortamları oluşturma becerilerini geliştirirler.
|
|
13:00 -17:00 |
DERS ADI: Müze Temelli Ders Planı Sunumları ve Video Tanıtımları |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Dr. Öğr. Üy. Eda Karakuş Aktan |
|
DERS KONUSU: Müzede Edebiyat Eğitimi Ders Planı Sunumlarının Değerlendirilmesi |
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bu ders, katılımcıların proje süresince edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimini, özgün müze temelli ders planları ve bu planların uygulama videoları aracılığıyla bütün grup ve öğretim elemanıyla paylaşmalarını amaçlayan, değerlendirme ve yansıtma odaklı bir öğrenme oturumudur. Bu derste, her grup hazırladığı ders planını ve ilgili müze mekânında gerçekleştirdiği uygulama videosunu sınıf ortamında sunarak hem kendi öğretim tasarımını aktarır hem de akranlarının farklı etkinlik, metin ve yaklaşım temelli çalışmalarını görme fırsatı elde eder. Sunumlar sırasında yaratıcı yöntemler, uygulanabilirlik, müze bağlamına uygunluk ve öğrenme hedefleriyle uyum gibi ölçütler üzerinden yapılandırılmış geri bildirimler verilir. Bu sayede katılımcılar, yalnızca kendi deneyimlerini değil, tüm sınıfın üretimlerini değerlendirerek etkinlik dağarcıklarını zenginleştirir, müze temelli edebiyat öğretimine ilişkin farklı bakış açıları geliştirir ve disiplinlerarası öğretim tasarımı konusundaki farkındalıklarını pekiştirirler.
|
|
|
|
Görüş, istek ve değerlendirmelerinizi bize iletin.